Låt marknaden ta ansvar för effektbalansen
Publicerat i tidningen ERA 4:1999 under rubriken "Blanda
inte in Svenska Kraftnät i effektfrågan!"
Det har i bland annat fackpress under senare tid förts
en debatt angående vem som ska ha ansvar för att det finns tillräckligt
med installerad effekt i det svenska kraftsystemet. Som forskare på
elmarknaden skulle jag här vilja ge min syn på detta viktiga
spörsmål.
Jag skulle vilja inleda med att ställa ett grundläggande
krav på den metod som skall lösa problemet med effektbalansen.
Grunden för den omreglerade mark-naden skall inte
ändras. Detta innebär, som jag ser det, att Svenska Kraftnät
(SvK) inte skall ges ett ansvar för att nya kraftverk skall byggas.
Antag, t ex, att SvK ges ansvar för att risken för effektbrist
skall vara under en viss nivå för hela Sverige eller för
varje nod.
Före omregleringen kom kraftbolagen inom den så
kallade samkörningen överens om, att denna risk skulle vara mindre
än 0,1 %.
Subventioner?
Antag nu att SvK skulle uppskatta att nivån är
högre än gränsvärdet för hela Sverige. Kortsiktigt
kan problemet eventuellt lösas med förstärkta transmissionsförbindelser,
men förr eller senare måste ny
produktionskapacitet tillföras. Om SvK är ansvarigt
för detta kan det mycket väl innebära, att SvK måste
subventionera dessa nya kraftverk för att de skall realiseras. Men
varför skulle SvK bara subventionera dessa kraftverk? De gamla kraftverken
gör ju samma nytta och bör därför ges
samma subventioner!
Konsekvensen skulle bli att SvK tvingas betala samtliga
kraftverk för dess "effektvärde", dvs kraftverkens förmåga
att minska risken för effektbrist. Detta skulle troligen uppgå
till stora belopp eftersom nivån måste vara tillräcklig
för att ny kraft skall tillföras.
Vill verkligen marknadsaktörerna att SvK skall ha
detta ansvar? Vilken typ av ny kapacitet skulle i så fall SvK välja?
Skall SvK följa riksdagens energipolitiska inriktning och/eller den
regionalpolitiska? Jag skall här ge ett förslag till hur ett
system skulle kunna se ut, som tar hänsyn till detta krav - samt dessutom
faller väl inom det system som idag tillämpas.
Mitt förslag bygger på två grundprinciper:
-
Skriv in i lagen att "De elkonsumenter vars elkonsumtion
reduceras på grund av bortkoppling, beordrad av den systemansvarige,
har rätt till en skälig ekonomisk ersättning för detta."
-
Denna ersättning skall betalas av de balansansvariga
som har negativ effektbalans under den timme som bortkoppling sker.
Först till frågan hur det skulle fungera i praktiken?
Antag att SvK inte har tillräckligt med reglerbud, vilket gör
att man måste koppla bort vissa konsumenter. Dem man kopplar bort
räknas då både som konsumenter och producenter för
respektive balansansvarig. Som mätvärde tar man lämpligen
senast tillgänglig information, dvs nivån timmen innan bortkopplingen.
De balansansvariga som då har haft tillräckligt med effekt för
sina konsumenter kommer därmed att ha en positiv balans, medan de
som inte har haft tillräckligt kommer att vara tvungna att betala
till de konsumenter som kopplats bort.
Skälig ekonomisk ersättning
Beträffande begreppet "skälig ekonomisk ersättning"
finns det i princip två olika metoder att fastställa den:
-
Ge någon form av ersättning första gången
detta inträffar, och låt den som inte är nöjd överklaga
detta till Energimyndigheten, alternativt någon domstol.
-
Elleverantörerna och någon elkonsumentorganisation
kommer överens om lämplig ersättningsnivå motsvarande
faktisk avbrottskostnad. Denna nivå skrivs sedan in i samtliga elkontrakt.
Om nivåerna är olika för olika konsumentgrupper så
får därmed SvK en prislista (ett lastnedregleringsbud, vilket
motsvarar ett produktions-uppregleringsbud) som är olika för
olika noder. De kan därmed välja det billigaste "lastnedregleringsbudet".
Konsekvenser
Konsekvenser av denna metod att hantera effektbalansen
är bland annat följande:
-
SvK blir inte alls involverad i någon form av energi-
eller regionalpolitik, och de behöver inte heller bestämma lämplig
nivå på leveranssäkerheten.
-
SvK behöver inte subventionera någon produktionskapacitet.
-
Denna faller inom ramen för det existerande systemet.
-
Marknaden kommer att fastställa lämplig nivå
på effektleveranssäkerheten, eftersom ny produktionskapacitet
kommer att tillföras när elsäljarna finner det ekonomiskt
motiverat jämfört med risken att få betala för lastbortkoppling.
-
Ingen elsäljare kan lita till att någon annan
ser till att det finns tillräckligt med effekt åt de egna kunderna.
Det kan i så fall bli dyrt för denne elsäljare.
Likvärdig behandling
-
Elsäljare utan egen produktion behandlas likvärdigt
med elsäljare som har egen produktion. Elsäljare utan egen produktion
är dock tvungna att kontraktera fysisk effekt. Detta kan eventuellt
leda till optionsavtal där effekt utlovas av producenter om elpriset
går över en viss nivå. Den som utlovar denna effekt kan
därmed få baskostnaderna för ett kraftverk betalda.
-
Frivilliga effektneddragningar får en marknad. Antag,
att en konsument erbjuder sig att dra ner konsumtionen till en lägre
ersättning än den som fastställs enligt någon av metoderna
ovan. Den som är balansansvarig för denne konsument kan då
lägga in denna lastneddragning som ett bud till reglermarknaden. I
praktiken har elsäljarna att välja mellan denna typ av effektneddragningar
och alternativet ny produktionskapacitet.
Borde studeras
Jag tror att denna metod bland annat skulle ge bättre
signaler till marknaden om det faktiska värdet på effektbesparingar
än en av Energimyndigheten fastslagen leveranssäkerhet vilken
föreslagits i ERA
1-2/1999 av Åke Pettersson på Birka Kraft.
Mitt förslag är att den här skisserade
metoden bör studeras närmare när man försöker
lösa problemet med vem som skall vara ansvarig för effektbalansen.
Lennart Söder,
Docent i Elektriska
Energisystem, KTH
En mer utförlig rapport har skickats in till Näringsdepartementet
under rubriken Synpunkter på
rapporten ``Uppdrag att kartlägga och analysera tillgång och
behov vad gäller reserkraftproduktion i det svenska elsystemet"
Åter till Lennart
Söders kraftsystemsida